သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းမႈ အေထာက္အကူ ျဖစ္ရန္အတြက္ ရန္ကုန္ႏွင့္
သံတဲြေလဆိပ္မ်ားကို Eco-Airport မ်ားအျဖစ္ ငါးႏွစ္အတြင္း ေျပာင္းလဲ
တည္ေဆာက္ရန္ လ်ာထားေၾကာင္း အာဆီယံ-ဂ်ပန္ ပူးေပါင္းက်င္းပသည့္
ပို႔ေဆာင္ေရးက႑ေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ ထိန္းသိမ္းျခင္းဆုိင္ရာ
အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပဲြမွ သတင္းရရွိသည္။ Eco-Airport ဆိုသည္မွာ
ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုက္ ထုတ္လႊတ္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ အသံဆူညံမႈ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊
ေလဆိပ္အတြင္း ေလေအးေပးစက္ အသုံးမျပဳေစျခင္း၊ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို
ေလအားႏွင့္ ဆိုလာစနစ္တို႔မွ ထုတ္ယူျခင္းစသည့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခုိက္မႈကို
ေလ်ာ့က်ေစေသာ ေလဆိပ္အမ်ဳိးအစား ျဖစ္သည္။
ပင္လယ္ကမ္းေျခ ေလဆိပ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ သံတဲြေလဆိပ္တြင္ လ်ာထားေလ့လာမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း ေလေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာသည္။ “Eco-Airport ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဆင္းတဲ့ေလယာဥ္ေတြကို ကန္႔သတ္ရမယ္။ ဥပမာ-ဂ်က္ F-28 ေလယာဥ္ေတြဆိုရင္ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆုိက္ ထုတ္လႊတ္မႈ မ်ားတယ္။ အဲဒီလို ေလယာဥ္မ်ဳိးကို ေပးမဆင္းဘူး။ နည္းတဲ့ ATR-72 ဆိုရင္ေတာ့ ေပးဆင္းမယ္။ ဒီလိုကန္႔သတ္ရမွာ” ဟု ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ဆုိသည္။
ေလဆိပ္မ်ားတြင္ အသံဆူညံမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ေရးအတြက္ ေျမပိုမ်ား ခ်န္လွပ္ထားျခင္း၊ ေလဆိပ္ႏွင့္ ေလဆိပ္အနီးရွိ အေဆာက္အအုံမ်ားအား အသံစုပ္ယူေသာ နံရံမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေလယာဥ္တက္၊ ဆင္းခ်ိန္အား သတ္မွတ္ျခင္း၊ နည္းပညာျမင့္ၿပီး အသံဆူညံမႈနည္းေသာ ေလယာဥ္အမ်ဳိးအစားမ်ား အသုံးျပဳေစျခင္းစသည့္ အခ်က္မ်ားျဖင့္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ေၾကာင္း တုိက်ဳိတကၠသိုလ္ တဲြဖက္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာကာတုိက အာဆီယံ-ဂ်ပန္ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပဲြတြင္ ေျပာၾကားသည္။ ဒီလိုေလဆိပ္မ်ဳိး လုပ္မယ္ဆို ၿပီးေတာ့ ဂ်ပန္နဲ႔ ေဆြးေႏြးေနတာ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ခ်ည္းပဲ လုပ္လုိ႔မရပါဘူး။ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္ဟု ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာသည္။ ပို႔ေဆာင္ေရးက႑ေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခုိက္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးစီမံကိန္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံက ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ အၿပီးေရးဆဲြရမည္ျဖစ္ၿပီး ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ အဆုိပါက႑မ်ားအတြက္ ကူညီသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းရရွိသည္။
ခန္႔ထက္၊ အိျဖဴလြင္
ပင္လယ္ကမ္းေျခ ေလဆိပ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ သံတဲြေလဆိပ္တြင္ လ်ာထားေလ့လာမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း ေလေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာသည္။ “Eco-Airport ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဆင္းတဲ့ေလယာဥ္ေတြကို ကန္႔သတ္ရမယ္။ ဥပမာ-ဂ်က္ F-28 ေလယာဥ္ေတြဆိုရင္ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆုိက္ ထုတ္လႊတ္မႈ မ်ားတယ္။ အဲဒီလို ေလယာဥ္မ်ဳိးကို ေပးမဆင္းဘူး။ နည္းတဲ့ ATR-72 ဆိုရင္ေတာ့ ေပးဆင္းမယ္။ ဒီလိုကန္႔သတ္ရမွာ” ဟု ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ဆုိသည္။
ေလဆိပ္မ်ားတြင္ အသံဆူညံမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ေရးအတြက္ ေျမပိုမ်ား ခ်န္လွပ္ထားျခင္း၊ ေလဆိပ္ႏွင့္ ေလဆိပ္အနီးရွိ အေဆာက္အအုံမ်ားအား အသံစုပ္ယူေသာ နံရံမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေလယာဥ္တက္၊ ဆင္းခ်ိန္အား သတ္မွတ္ျခင္း၊ နည္းပညာျမင့္ၿပီး အသံဆူညံမႈနည္းေသာ ေလယာဥ္အမ်ဳိးအစားမ်ား အသုံးျပဳေစျခင္းစသည့္ အခ်က္မ်ားျဖင့္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ေၾကာင္း တုိက်ဳိတကၠသိုလ္ တဲြဖက္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာကာတုိက အာဆီယံ-ဂ်ပန္ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပဲြတြင္ ေျပာၾကားသည္။ ဒီလိုေလဆိပ္မ်ဳိး လုပ္မယ္ဆို ၿပီးေတာ့ ဂ်ပန္နဲ႔ ေဆြးေႏြးေနတာ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ခ်ည္းပဲ လုပ္လုိ႔မရပါဘူး။ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္ဟု ဦးတင္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာသည္။ ပို႔ေဆာင္ေရးက႑ေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခုိက္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးစီမံကိန္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံက ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ အၿပီးေရးဆဲြရမည္ျဖစ္ၿပီး ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ အဆုိပါက႑မ်ားအတြက္ ကူညီသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းရရွိသည္။
ခန္႔ထက္၊ အိျဖဴလြင္