ေရကာတာမ်ားႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ စီမံခန္႔ခြဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္




ရခိုင္ျပည္နယ္သည္ ျမစ္၊ ေခ်ာင္းႀကီးမ်ားရွိေသာ ေဒသျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား လိုအပ္ခ်က္အတြက္ အႀကီးစား၊ အလတ္စား ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းႀကီးမ်ား တည္ေဆာက္ရန္ ရွိလာႏိုင္ပါသည္။ ထုိအခါတြင္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္မပ်က္ေစဘဲ စီမံကိန္း၏ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို သားစဥ္ေျမးဆက္ ေက်ေက်နပ္နပ္ ခံစားႏိုင္ၾကေရးအတြက္ သဘာဝႏွင့္လူမႈစီးပြား ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ ရာ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္တို႔ကို ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ဤေဆာင္းပါးကို တင္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေရအားလွ်ပ္စစ္သည္ သန္႔စင္ေသာစြမ္းအင္ (Clean Energy) ျဖစ္သည္ဟု လက္ခံထားၾကပါ သည္။ သို႔ရာတြင္ ျမစ္၊ ေခ်ာင္းမ်ားကိုပိတ္၍ ေရကာတာႀကီးမ်ား တည္ေဆာက္ရမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သဘာဝႏွင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အက်ိဳးဆက္ဆိုး (side affects) မ်ားလည္း တြဲလ်က္လိုက္ပါ လာပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဤေရကာတာႀကီးမ်ားသည္ ေကာင္းက်ိဳးရလဒ္ေရာ၊ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး မ်ားပါေပးသည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အေဆာက္အအုံႀကီးမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ အက်ိဳးဆက္ဆိုးမ်ား မေပၚ ေပါက္ရန္၊ ေရွာင္လႊဲႏိုင္ရန္၊ ပမာဏေလ်ာ့နည္းသြားရန္၊ ေရရွည္မထိခိုက္ရန္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ စီမံခန္႔ခြဲမႈနည္းစံနစ္မ်ား (Environmental Management)၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္း ျခင္း နည္းပညာမ်ား (Environmental Engineering Technology) ျဖင့္ ကာကြယ္၊ ျဖည့္ဆည္း ကုစားရပါမည္။ မိမိအရပ္ေဒသ၊ မိမိတိုင္းျပည္၊ မိမိေနထုိင္ရာကမၻာ၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အဆင့္မီစြာ ေရရွည္တည္တံ့ေစေရးအတြက္၊ အက်ိဳးဆက္ဆိုး ထိခိုက္လာႏိုင္မႈ အေျခအေနကို အနီးစပ္ဆုံး တိက်ျပည့္စုံစြာ သိရွိႏိုင္ရန္ ဤစီမံကိန္းႀကီးမ်ား အေကာင္အထည္မေဖာ္မီကပင္ ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈ ေလ့လာဆန္းစစ္ျခင္း (Environmental Impact Assessment – EIA) လုပ္ငန္းစဥ္ျဖင့္ စနစ္တက် ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ရပါသည္။

ေရကာတာႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ဆက္ႏြယ္ပုံ

အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း ေရကာတာႀကီးမ်ားသည္ ဖြ႔ံၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္ လိုအပ္ေသာ အေျခခံအေဆာက္အအုံတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ၿပီး၊ ေသာက္သုံးေရ ရရွိျခင္း၊ ဆည္ေရေပးေဝႏိုင္ ျခင္း၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္ယူႏိုင္ျခင္း၊ ေရလႊမ္းမိုးမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ျခင္း၊ ေရေၾကာင္းခရီးလမ္းသစ္အျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ျခင္း၊ ေဒသခံလူထု အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းတိုးလာျခင္း၊ အပန္းေျဖစခန္းမ်ားအျဖစ္ ဖန္တီးႏိုင္ျခင္းစေသာ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား ေပးစြမ္းႏိုင္ပါသည္။ အျခားတစ္ဖက္တြင္မူ ေရကာတာ ေၾကာင့္ နဂိုမူလေရစီးေၾကာင္း စနစ္တစ္ခုလုံး ပုံစံေျပာင္းသြားရေတာ့သည္။ ဤသို႔ ေျပာင္းလဲသြား ေသာေၾကာင့္ ေရကာတာ အထက္ျမစ္ညာပုိင္းတြင္ ေရဖုံးလႊမ္း၍ ေရဝပ္ျခင္း၊ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေရစီးအားႏွင့္ စီးဆင္းပုံ ေျပာင္းလဲသြားျခင္း၊ ေရထု၏ အရည္အေသြးေျပာင္းလဲသြားျခင္း၊ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင့္ ပ်က္စီးဆုံးရႈံးမႈျဖစ္ျခင္း စေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ ျဖစ္ရပ္ (Impact Event) မ်ား ျဖစ္ေပၚမည္ကို ႀကိဳတင္တြက္ဆထားႏိုင္ပါသည္။

တစ္ဖန္ဤထိခိုက္မႈျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ (Negative consequences) မ်ားလည္း အတိုင္းအတာ၊ ပမာဏအသီးသီးျဖင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ ေပၚေပါက္လာရပါသည္။ ပုံမွန္အားျဖင့္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ိဳးမ်ား ႀကံဳေတြ႔လာရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

(၁) ဆည္ေရဝပ္မည့္အပိုင္းရွိ စိုက္ပ်ိဳးေျမမ်ား၊ ၿမိဳ႕ရြာအေဆာက္အဦးမ်ား၊ အျခားအဖိုးတန္ အရင္းအျမစ္ႏွင့္ တန္ဖိုးျဖတ္မရေသာ အေမြအႏွစ္မ်ား ေရနစ္ဆုံးရႈံးျခင္း။

(၂) စီမံကိန္း ဧရိယာဝန္းက်င္ရွိ ေဒသခံလူထု ေျပာင္းေရႊ႕ခံရၿပီး လူမႈစီးပြား ဒုကၡမ်ားခံေစရျခင္း။

(၃) ျမစ္ေၾကာင္းအတြင္း၊ အထူးသျဖင့္ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းတြင္ ေရလုပ္ငန္း၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို ထိခိုက္ျခင္း။

(၄) စီမံကိန္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေရာက္လာေသာ လူသစ္မ်ားေၾကာင့္ ေဒသခံမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး စေသာ လူမႈစီးပြားဘဝကို ထိခိုက္ေလ်ာ့ပါးျခင္း။

(၅) ျမစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ကမ္းပါးတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေရေနသက္ရွိ၊ ငါး၊ ပုစြန္မ်ား အပါအဝင္ သဘာဝေတာရိုင္း သတၱဝါမ်ား၏ ေနထိုင္က်က္စားနားခိုရာ ေနရာမ်ား ေပ်ာက္ဆုံးပ်က္စီးၿပီး၊ ဇီဝမ်ိဳးဇုန္ ၾကြယ္ဝမႈကို က်ဆင္းေစျခင္း။

(၆) ေရကာတာေအာက္ပိုင္း ဧရိယာမ်ားသို႔ ေရစီးဝင္မႈ ပမာဏႏွင့္ ျမစ္ေရျပင္ ေလ်ာ့က်သြား သျဖင့္ ထိုဧရိယာမ်ားတြင္ ေျမေအာက္ေရေၾကာ ေဝးသြားျခင္း။

(၇) သက္ရွိမ်ိဳးစုံ (ေရသတၱဝါမ်ား အပါအဝင္) ေပါက္ဖြားမ်ိဳးပြားရန္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ျမစ္ဝပိုင္းရွိ ရႊံ႕ညႊန္၊ အင္းအိုင္၊ လမုေတာမ်ား ေလ်ာ့ပါးလာေစျခင္း။

(၈) ျမစ္အထက္ပိုင္းမွ ေရခ်ိဳစီးဝင္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာသည္ႏွင့္အမွ် ကုန္းတြင္းဘက္သို႔ ပင္လယ္ ေရငန္စိမ့္ဝင္ႏႈန္း တိုးလာၿပီး ေျမေအာက္ေရႏွင့္ ေျမဆီလႊာမ်ားတြင္ ဆားငန္ဓါတ္ တိုးလာျခင္း။

(၉) ေရဝပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား (ဥပမာ- ငွက္ဖ်ား) ေဒသတြင္း ျပန္႔ပြားလာျခင္း။

(၁၀) ႏွစ္စဥ္ ေရလွ်ံမႈမ်ား မရွိေတာ့သျဖင့္ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းရွိ ေျမႏုလြင္ျပင္မ်ားတြင္ ေျမဆီဓါတ္ တျဖည္းျဖည္းခန္းလာျခင္း။

(၁၁) ဆည္ထဲတြင္ ႏုန္းပိုလာသျဖင့္ ဆည္ေရတိမ္လာျခင္း။

(၁၂) ပူျပင္းေဒသမ်ားတြင္ ဆည္ေရသြင္းစိုက္ပ်ိဳးမႈ ကာလရွည္လာေသာအခါ ျမင့္တက္လာေသာ ေျမေအာက္ေရမွ ဆားေငြ႔ပ်ံၿပီး ေျမဆီလႊာဆားဓါတ္ ေပါက္လာျခင္း။

(၁၃) ေအာက္ခံေက်ာက္မ်ားထဲ ဆည္ေရစိမ့္ဝင္ထားမႈေၾကာင့္ ငလွ်င္လႈပ္ႏိုင္ျခင္း။

(၁၄) ေရကာတာက်ိဳးပ်က္သြားပါက ရုတ္ခ်ည္းေရလႊမ္းမိုးခံရမည့္ အႏၱရာယ္ (Flash Flood) ရွိေနျခင္း။

အထက္ပါ ဆုိးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားသည္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ သက္ေရာက္ဇုန္ (၅)ခုတြင္ အတိုင္းအတာအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ က်ေရာက္ပါသည္။

ဆုိုးက်ိဳးသက္ေရာက္ဇုန္မ်ားမွာ -

(၁) ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းခြင္ဇုန္ ( Construction Site Impact Zone)
(၂) ဆည္ေရလႊမ္းမိုးဇုန္ (Upstream Inundation Impact Zone)
(၃) ဆည္ေအာက္ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းဇုန္ (Downstream Impact Zone)
(၄) ဓါတ္အားသယ္လိုင္းဇုန္ (Power Transmission Line Zone)
(၅) ေထာက္ပံ့လမ္းေၾကာင္းဇုန္ (Access Road Zone) တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈအခ်ိဳ႕သည္ ဇုန္တစ္ခုတည္းတြင္သာ ျဖစ္ေပၚေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕သည္ တစ္မ်ိဳးထက္မကေသာ ဇုန္းမ်ားတြင္ပါ သက္ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈအမွတ္ (၁)သည္ ဇုန္ (၁)တြင္သာ ျဖစ္ေပၚေသာ္လည္း သက္ေရာက္မႈ အမွတ္(၂)သည္ ဇုန္အားလုံးတြင္ က်ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဇုန္အလိုက္ မည္သည့္ဆိုးက်ိဳး သက္ေရာက္မႈမ်ိဳးမ်ား ေတြ႔ႀကံဳရမည္ကို ႀကိဳတင္ကာ ဆန္းစစ္တြက္ဆ ထားႏိုင္ေပသည္။

ပတ္ဝန္းက်င္ ထိခုိက္မႈ ဆန္းစစ္ထိန္းသိမ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား

လုပ္ငန္းစဥ္ (၁)
ထိခိုက္ႏိုင္မႈ အလားအလာ ကနဦးစစ္ေဆးျခင္း (Initial Environmental Examination)
လက္ေတြ႔ကြင္းဆင္းဆန္းစစ္မႈမတိုင္မီ စီမံကိန္းႏွင့္ စီမံကိန္းဧရိယာအတြက္ ေနရာဌါန အသီးသီးမွ ရရွိသမွ်ေသာ သက္ဆုိင္ဆက္စပ္သည့္ အခ်က္အလက္၊ စာရင္းဇယား၊ ေျမပုံ၊ ေကာင္းကင္ဓါတ္ပုံ၊ ၿဂိဳဟ္တုပုံရိပ္၊ သတင္းအခ်က္အလက္၊ အေထာက္အထားစာအုပ္၊ စာတမ္းမ်ားကို အသုံးျပဳ၍ သီအိုရီသေဘာတရားမ်ားကို အေျခခံကာ ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ မည္သည့္ေနရာ တြင္ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ မည္သုိ႔မည္ပုံ မည္၍မည္မွ် ထိခိုက္မႈရွိႏိုင္သည္ကုိ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္း တင္ျပေသာ desk-top study ျဖစ္သည္။ လက္ေတြ႔ကြင္းဆင္း ဆန္းစစ္မႈကုိ ထိေရာက္စြာ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ေရး အေထာက္အကူျပဳရန္ ရည္ရြယ္လုပ္ေဆာင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

လုပ္ငန္းစဥ္ (၂)
ပတ္ဝန္းက်င္္ဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ စစ္တမ္းေကာက္ျခင္း (Baseline Data Collection)
အေျခခံအက်ဆုံး၊ အေရးႀကီးဆုံး၊ အက်ယ္ျပန္႔ဆုံး လုပ္ေဆာင္ရမည့္အဆင့္ ျဖစ္ပါသည္။ လုပ္ငန္းစဥ္ (၁) IEE မွ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္မ်ား၊ စီမံကိန္းတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ား၊ တုိင္းျပည္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းစံညႊန္းမ်ား၊ မူဝါဒဥပေဒမ်ား စသည္တို႔ကို အေသးစိတ္ေလ့လာၿပီး၊ စစ္တမ္းေကာက္ယူရမည့္ အခ်က္အလက္အမ်ိဳးအစား၊ နည္းနိႆယ၊ ခ်ဥ္းကပ္ပုံမ်ားကို စနစ္တက်တိက်ေသာ အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆြဲခ်မွတ္ၿပီး ကြင္းဆင္းေဆာင္ရြက္ မွတ္တမ္းျပဳစုရေသာ လုပ္ငန္းျဖစ္ပါသည္။ ထိခိုက္မႈျဖစ္စဥ္မ်ား က်ေရာက္မည့္ ေနရာက႑အသီးသီး တြင္ စီမံကိန္းမစမီ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ လက္ရွိအေျခအေန၊ စီမံကိန္းတည္ေဆာက္ေနစဥ္ ေျပာင္းလဲ လာေသာ အေျခအေနတို႔ကို ေစာင့္ၾကည့္မွတ္တမ္းတင္ၿပီးေနာက္ ရရွိေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို လုိအပ္သလို စုစည္းထုတ္ယူႏိုင္ေသာ database စနစ္တစ္ခုလည္း တည္ေဆာက္ရပါသည္။

လုပ္ငန္းစဥ္ (၃)
သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္ႏိုင္မႈ အေျခအေနကို သုံးသပ္ေဖာ္ထုတ္ျခင္း ( Environmental Impact Assessment – EIA)
လုပ္ငန္းစဥ္ (၂)တြင္င ရရွိလာေသာ သတင္းႏွင့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခခံၿပီး စီမံကိန္း ေၾကာင့္ ထိခိုက္သက္ေရာက္ႏိုင္မႈ အမ်ိဳးအစားႏွင့္ ပမာဏအတိုင္းအတာအလိုက္ အေရးယူေဆာင္ ရြက္ရမည့္ ဦးစားေပးအဆင့္မ်ား ခြဲျခား၍ ထိခိုက္သက္ေရာက္မႈမ်ား ေရွာင္လႊဲရန္၊ ပေပ်ာက္ေစရန္၊ သက္သာရာရေစရန္၊ ေရရွည္မထိခိုက္ေစရန္၊ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးသင့္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား၊ လုပ္ကိုင္သင့္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို သုံးသပ္ေဖာ္ထုတ္ အႀကံျပဳရန္ ျဖစ္ပါသည္။

လုပ္ငန္းစဥ္ (၄)
အေကာင္အထည္ေဖာ္ ျဖည့္ဆည္းျခင္း (Implementation)
EIA လုပ္ငန္းစဥ္မွ သုံးသပ္အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး စီမံေဆာင္ရြက္ရမည့္ စီမံခ်က္မ်ား (Envrironmental Management Plans- EMPs)၊ လူမႈစီးပြားပတ္ဝန္းက်င္ ျဖည့္ဆည္းေရး စီမံခ်က္မ်ား (Social Action Plans –SAPs) ေရးဆြဲ၍ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရး နည္းပညာမ်ားကုိ လိုအပ္သလို အသုံးခ်ကာ ထိခိုက္သက္ေရာက္မႈမ်ားကို လက္ေတြ႔ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ျဖစ္ပါသည္။

လုပ္ငန္းလက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ပုံစံ

ေရွ႕ပိုင္းတြင္ ေဖာ္ျပၿပီးသည့္အတိုင္း လုပ္ငန္းစဥ္ (၁)ျဖစ္ေသာ ထိခိုက္ႏိုင္မႈ အလားအလာ ကနဦး ဆန္းစစ္ျခင္း (IEE) ကိုစတင္ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ အဓိကအားျဖင့္ ရုံးခန္းစားပြဲေပၚတြင္ လုပ္ေဆာင္ေသာ ပဏမလုပ္ငန္း desk-top study ျဖစ္ၿပီး အစီရင္ခံစာ ျပဳစုရပါသည္။

ဤအစီရင္ခံစာ ေဖာ္ျပခ်က္၊ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ အဓိကအေျခခံ၍ လုပ္ငန္းစဥ္ (၂)ျဖစ္ ေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ စစ္တမ္းေကာက္ျခင္းကို ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ ဤလုပ္ ငန္းစဥ္သည္ အက်ယ္ျပန္႔ဆုံး၊ အခ်ိန္အမ်ားဆုံး၊ အင္အားအမ်ားဆုံး စိုက္ထုတ္၍ စနစ္တက် စီမံကိန္း ခ် ေဆာင္ရြက္ရေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ျဖစ္ပါသည္။ ေဖာ္ျပပါ သက္ေရာက္မႈ ဇုန္တစ္ဇုန္စီအတြက္ စစ္တမ္း ေကာက္မည့္ အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔စီကို ဖြဲ႔စည္းတာဝန္ေပး ေဆာင္ရြက္ေစရပါသည္။ ဤသို႔ ဖြဲ႔စည္းရာတြင္ စစ္တမ္းေကာက္မည့္ တစ္ဖြဲ႔စီသည္ သက္ဆိုင္ရာဇုန္တစ္ဇုန္စီအတြက္ ဆုိးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ အမ်ိဳးအမည္အလိုက္ လိုအပ္ေသာအေၾကာင္းအရာ၊ အခ်က္အလက္တို႔ကို မွန္ကန္စြာ ဆန္းစစ္ ေကာက္ယူႏုိင္ရန္ အလို႔ငွာ သက္ဆိုင္ရာ ပညာရပ္နယ္ပယ္အလုိက္ ကိုယ္စားျပဳေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္း ရွိသူမ်ားျဖင့္ စုေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားေသာ Multidisplinary Team ျဖစ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အဖြဲ႔အသီးသီး သည္ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ ျပင္ဆင္ျပဌါန္းေပးထားေသာ စစ္တမ္းေကာက္နည္း နိႆယ၊ ဇယားပုံစံမ်ား အတိုင္း တညီတညာတည္း ေကာက္ယူမွတ္တမ္းတင္ၾကရပါသည္။ သို႔မွသာ အဖြဲ႔အသီးသီးစုေဆာင္း လာေသာ အေၾကာင္းအရာအခ်က္အလက္တို႔ကို တစ္ပုံစံတည္း ျပန္လည္စုစည္းၿပီး database တည္ ေဆာက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။

ရာသီအလိုက္ ကြင္းဆင္းေကာက္ယူေနသည့္ နည္းတူ၊ တစ္ဖက္တြင္လည္း သက္ရွိဇီဝအေျခ အေန (အထူးသျဖင့္ ငါးမ်ိဳးမ်ား) ေျပာင္းလဲမႈ၊ ေရထု အရည္အေသြးေျပာင္းလဲမႈ၊ လူမႈစီးပြားေရး ဘဝ ေျပာင္းလဲမႈ၊ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား အဆင့္ဆင့္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကိုလည္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ စစ္တမ္းျပဳသည့္ လုပ္ငန္း (Monitoring) ကို တစ္ၿပိဳင္နက္ ေဆာင္ရြက္ေနရပါ သည္။

သည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို ကြင္းဆင္းစစ္တမ္း အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္အတူ database ထည့္သြင္း ျပဳစုရပါသည္။ စုေဆာင္းရရွိေသာ အခ်က္အလက္မ်ားအေပၚ သုံးသပ္၍ သက္ဆိုင္ရာ EIA ပညာရွင္အဖြဲ႔က ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားကုိ အေရးေပၚပုံအလိုက္ (in order of seriousness) ဦးစားေပးအဆင့္မ်ား ခြဲျခား၍ ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ား ေရွာင္လႊဲ၊ ပေပ်ာက္၊ သက္သာရာရေစရန္ စီမံေဆာင္ရြက္သင့္ သည့္ မူဝါဒမ်ား၊ နည္းလမ္းမ်ား၊ လုပ္ကိုင္စံနစ္မ်ားကို အႀကံျပဳထားေသာ အစီရင္ခံစာကို ျပဳစုေပးရပါ သည္။

EIA အစီရင္ခံစာ၏ သုံးသပ္ညႊန္ျပခ်က္မ်ားကို လက္ေတြ႔ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး စီမံခ်က္မ်ား (EMPs)၊ လူမႈစီးပြား ဘဝျဖည့္ဆည္းေရး စီမံခ်က္မ်ား (SAPs) ခ်မွတ္ကာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရး နည္းပညာ (Environmental Engineering Technologies) မ်ား အသုံးျပဳျဖည့္ဆည္း၊ ေျဖရွင္းေပးရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မွသာ သဘာဝႏွင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ကုိ အႀကီးအက်ယ္ ထိခိုက္မႈ မျပဳေသာ စီမံကိန္းႀကီး တစ္ခုအျဖစ္ အမ်ားက စိတ္တူညီမွ် လက္ခံၿပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ဤအခ်က္တြင္ ဆက္စပ္တင္ျပလိုသည္မွာ ေဒသအဆင့္၊ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္လုပ္ငန္းမ်ား ကုမၸဏီမ်ားသည္ မဟာဖြံ႔ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းႀကီးမ်ားကို စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္အတြက္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရာတြင္ ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီရန္ စီမံကိန္းႀကီးတစ္ခုလုံး ကုန္က်စရိတ္၏ ရာႏုန္းအခ်ိဳ႕ ကို သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ ရာထားအသုံးျပဳရမည့္ တာဝန္ရွိပါသည္။ စီမံကိန္းတည္ရွိရာ တုိင္းျပည္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားကိုလည္း တိတိ က်က် လိုက္နာျဖည့္ဆည္းေပးရသည္။ ျမန္မာျပည္သည္ ဤအတြက္ ဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း မ်ားျဖင့္ မိမိတိုင္းျပည္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုကို ကာကြယ္ရန္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေန သင့္သည္။

ယခုအခါ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားသာမက အာရွအိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားတြင္ပါ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းမ်ား တြင္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ ထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အေလးေပး ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ လ်က္ ရွိေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ ကုမၸဏီမ်ားက ဤလုပ္ ငန္းမ်ားကို လြတ္လပ္သည့္ သုေတသနအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာ တုိင္းျပည္မ်ားရွိ တကၠသိုလ္ မ်ားမွ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ သုေတသနအဖြဲ႔မ်ား၏ ပံ့ပိုးပူေပါင္းမႈျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကရပါသည္။

ယခုတင္ျပခဲ့ေသာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ ေလ်ာ့နည္းပေပ်ာက္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား သည္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ား အဟန္႔အတားျဖစ္ရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သည့္လုပ္ငန္းမ်ား မဟုတ္ဘဲ၊ ထိခိုက္မႈမ်ား အနည္းဆုံးသာျဖစ္ေစၿပီး အက်ိဳးေက်းဇူးအမ်ားဆုံးျဖင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး စီမံကိန္း ႀကီးမ်ား ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ရည္ရြယ္လုပ္ေဆာင္ေသာ လုပ္ငန္းလမ္း စဥ္ျဖစ္သည္ဟု လက္ခံယုံၾကည္ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။

မူဝါဒႏွင့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မည့္ တာဝန္ရွိ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္သူမ်ား၊ ေဒသခံလူထုမ်ားႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ မန္ေနဂ်ာမ်ားအၾကား အျပန္အလွန္နားလည္မႈ၊ ယုံၾကည္မႈမ်ား၊ တာဝန္ယူမႈမ်ား ရွိၾကမွသာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ေဒသခံလူထုအေပၚ အႀကီးအက်ယ္ႏွင့္ ေရရွည္ထိခိုက္နစ္နာေစမႈမ်ားအား ေရွာင္လႊဲႏိုင္ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းႀကီးမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းျပည္၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈကို ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ျခင္း သည္ မိမိႏိုင္ငံေတာ္ကို ကာကြယ္ျခင္းမည္သကဲ့သို႔ လူသားမ်ား မွီခိုရာ ကမၻာႀကီးကိုလည္း ေစာင့္ေရွာက္ရာ ေရာက္ေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါသည္။

ေဒါက္တာ ေဇာ္ဝင္း

စစ္ေတြ တကၠသိုလ္ (၂၀၁၁ - ၂၀၁၂) ခုႏွစ္ ႏွစ္ပတ္လည္ မဂၢဇင္းမွ ကူးယူတင္ျပပါသည္။

Arakan times


SHARE THIS
Previous Post
Next Post